Przejdź do treści

W sprawie montażu progów zwalniających

  • Rodzaj: Interpelacja
  • Skierowane do: Burmistrz Barcina
  • Interpelujący: Albert Jurek
  • Data wpływu: 14-10-2025
  • Data przekazania: 16-10-2025
  • Treść:

    W imieniu mieszkańców starego miasta proszę o:

    Zamontowanie na wysokości Kościoła św. Jakuba w Barcinie dwóch progów zwalniających. Kierowcy nie stosują się do ograniczenia prędkości i szybko przejeżdżają fragmentem tej ulicy narażając na niebezpieczeństwo ludzi wchodzących głównym wejściem do kościoła.

  • Załączniki do pobrania:

Odpowiedź

  • Odpowiadający: Burmistrz Barcina
  • Wydział merytoryczny: Referat Inwestycji, Remontów i Dróg
  • Data odpowiedzi: 28-10-2025
  • Treść:

    W nawiązaniu do interpelacji złożonej w dniu 14.10.2025 r. dot. zamontowania na wysokości Kościoła pw. św. Jakuba Większego w Barcinie dwóch progów zwalniających, informuję, że wniosek nie może zostać rozpatrzony pozytywnie.

    Jezdnia drogi gminnej nr 130707C – ul. Kościelnej w Barcinie jest wąska i ograniczona z obu stron krawężnikiem wystającym (z racji ciągów pieszych), co sprawia, że sama geometria drogi nie pozwala na jazdę z nadmierną prędkością. Natężenie ruchu pojazdów na tym odcinku nie jest duże. Ponadto w ciągu ulicy obowiązuje ograniczenie prędkości do 20 km/h wyrażone znakami typu B-33.

    W bezpośrednim sąsiedztwie drogi znajdują się budynki mieszkalne oraz obiekty użyteczności publicznej, w związku z czym montaż progów doprowadziłby do zwiększenia hałasu generowanego przez pojazdy podczas przejazdu, co z kolei wpłynęłoby negatywnie na komfort mieszkańców.   

    Na analizowanym odcinku drogi nie odnotowano zdarzeń drogowych związanych z przekraczaniem dopuszczalnej prędkości, które uzasadniałyby konieczność stosowania dodatkowych środków fizycznego ograniczenia prędkości. 

    Mając na uwadze powyższą argumentację, uznałem, że montaż progów zwalniających w ciągu ul. Kościelnej w Barcinie nie znajduje uzasadnienia, a wprowadzenie tego rozwiązania mogłoby przynieść więcej negatywnych niż pozytywnych skutków dla mieszkańców i użytkowników drogi.

  • Załączniki do pobrania: